Trötthet vid ratten kan bero på CO2-nivån
Biltillverkare kan erbjuda ventilationssystem som justeras efter CO2-nivån i bilen. För hög koldioxidnivå kan nämligen göra så att föraren blir trött och får långsammare reaktionsförmåga. När koldioxidgivarna i bilen känner att CO2-nivåen är över 2 500 ppm börjar klimatanläggningen ta in mer frisk luft.
Trötthet vid ratten ligger bakom mellan tio och 30 procent av alla olyckor. Trots att höga koldioxidnivåer framkallar trötthet är många förare inte medvetna om vikten av att ha frisk luft i kupén.
De flesta bilar har en knapp som gör att luften enbart cirkulerar inne i bilen. Denna kan användas för att snabbare göra bilen varm alternativt kall, eller för att utestänga lukter utifrån. Undersökningar visar att genom att trycka in knappen ökar CO2-nivån till över 5 000 ppm.
Visserligen kommer CO2-halten i en bil aldrig nå fysiskt skadliga nivåer. Däremot kan den påverka förarens reaktionsförmåga negativt. Det är därför att rekommendera att inte stänga av friskluftsintaget i bilen.