Väder påverkar handeln
Det finns samband mellan väder och handel. Genom bearbetning av stora datamängder levererar SMHI därför försäljningsprognoser till bland annat Coop.
Det är grillsortimentet som matchas mot väderdata. Med hjälp av data och samband mellan olika parametrar har SMHI tagit fram försäljningsprognoser som livsmedelskedja använder vid beställning. Detta gör att kundernas efterfrågan kan mötas samtidigt som svinnet av färskvaror kan minskas.
”Samarbetet med SMHI har gett Coop helt nya insikter hur väder påverkar våra kunders köpbeteenden. Den kunskap och historiska data som SMHI har om väder har varit väldigt värdefulla i vårt samarbete att lära oss mer om vilken påverkan väder har på de varor Coops kunder köper”, säger Ulf Axelsson, chef för Varuflöde på Coop Logistik.
Nu har samarbetet tagits ett steg längre och SMHI har gått vidare med att beräkna väderkänsligheten för alla Coops drygt 20 000 varor. Många oväntade samband har dykt upp genom analyserna. Vid fint väder handlar kunderna bland annat gärna mineralvatten, halloumiost och potatissallad medan sämre väder genererad ökad försäljning av lagerblad, currypasta och kalvfond.