Hög koldioxidhalt – en anledning till trötthet bakom ratten
I lokaler är ventilationen anpassad efter att ett visst antal människor ska vistas där. I trånga utrymmen med mycket människor är det därför inte ovanligt att luften blir dålig. Hur fungerar det då i en bil?
En studie visade att koldioxidhalten nådde över 1000 ppm redan efter 1,5 minut då fyra vuxna vistades i en bil. Efter fem minuter var nivån uppe i 2500 ppm och efter 22 minuter 6000 ppm. Detta trots att ventilationen var påslagen. Inte konstigt att det är lätt att känna sig trött bakom ratten.
Hög koldioxidhalt leder till trötthet
Enligt flera studier leder höga koldioxidnivåer till minskad kognitiv förmåga och försämrad beslutsfattningsförmåga. Dåsighet står för upp till 30 procent av alla bilolyckor årligen och just dåsighet är en känd påverkan av höga CO2-nivåer. En bra idé är att öppna ett fönster under färden för att förbättra förarens reaktionstid.
Visserligen är en bil ett väldigt litet och slutet utrymme men saken är densamma även i andra typer av utrymmen, exempelvis i en lektionssal eller i ett konferensrum. Att ha öppna fönster fungerar sommartid, men att ha öppet under vintern är varken skönt eller energieffektivt.
Inte farligt
Riktlinjen för koldioxid är att nivån bör ligga på under 1000 ppm. Noterbart är att 1000 ppm inte ska ses som farligt och det är inte en gräns för hälsopåverkan. Först vid 20 000 ppm påverkas människans andningsfrekvens och 100 000 ppm är dödligt, enligt Folkhälsomyndigheten. 1000 ppm är dock en indikation på att ventilationen inte är tillräcklig. Det är därför bra att mäta koldioxid för att kontrollera om ventilationen fungerar som den ska.
Fråga experten: Är hög koldioxidhalt tecken på dålig ventilation?
Genom att mäta koldioxidhalten i ett klassrum under en veckas tid får man en bild över hur lokalens belastning ser ut. Är ventilationen tillräcklig för det antalet elever som vistas i lokalen? Vad kan man göra för att förbättra luften? Att vädra snabbt mellan lektionerna kan vara ett enkelt tips för att göra luften bättre.
Loggers för koldioxidmätning finns här.
Klagomål på dålig luft kan bero på andra anledningar. Det är inte ovanligt att det är för varmt i lokalen eller att luftfuktigheten inte är optimal. Det kan därför vara en bra idé att samtidigt även kontrollera temperatur och fukt.
Här finns loggers för mätning av temperatur och relativ luftfuktighet.
Källa: https://www.co2meter.com/blogs/news/23987521-high-co2-levels-in-your-car